Home / Activity

Activity

Found: 40/40
L’incubo dei naturalisti
Monitoraggio Emys orbicularis
where_to_vote
Parco naturale Laghi di Avigliana

Partendo da un confronto sul significato della biodiversità si arriverà a quelle che
possono definirsi le sue principali minacce, tra le quali, spesso per scelta  volontaria da parte dell’uomo, la diffusione delle specie alloctone.

Per fare un lago. Geomorfologia e Ecologia dei laghi di Avigliana
Dall’acqua la vita. Una storia di pesci
Pescesiluro
where_to_vote
Parco naturale Laghi di Avigliana

Partendo dalla comparsa dei pesci, ne seguiremo l’evoluzione fino ai pesci di oggi per poi arrivare a trattare il tema degli organismi alieni e del progetto Life Predator, con particolare riferimento al pesce siluro.

Chi mangia chi. Umanamente inclusivi, naturalmente esclusivi?
Ninfea
where_to_vote
Parco naturale Laghi di Avigliana

L'attività didattica mira a indagare le differenze tra specie autoctone e alloctone e sviluppare con i ragazzi una riflessione sul valore della differenza.

A Wolf in a Backpack - A journey among the wolves of yesterday and today with a thought for tomorrow
Photo of a Wolf
where_to_vote
Parco naturale Gran Bosco di Salbertrand - Parco naturale Laghi di Avigliana - Parco naturale Orsiera Rocciavrè - Parco naturale Val Troncea

If you think of the wolf, what comes to mind? Who is it, where does it live, what does it eat? Should we be afraid of it? We will learn to know the "real" wolf, we will be able to distinguish it from the animal present in stories and from the sensationalistic one evoked in newspapers.

A Wolf in a Backpack - Gods or Demons? Stories, Myths, and Folklore
cave painting
where_to_vote
Parco naturale Gran Bosco di Salbertrand - Parco naturale Laghi di Avigliana - Parco naturale Orsiera Rocciavrè - Parco naturale Val Troncea

What is the first adjective that comes to mind when you think of the wolf? Bad, good, cunning, hungry, aggressive, mysterious...? The presence of the wolf, real or imaginary, has always accompanied human beings. The course will explore the relationship between man and wolf over time and history, drawing on literary materials (classical literature, fiction, myths, and popular local and non-local legends) that will be provided to the class as a stimulus and starting point for a broader reflection.

A Wolf in a Backpack - Reading and Interpreting the Territory to Reconnect with the Environment
Contents of the Backpack
where_to_vote
Parco naturale Gran Bosco di Salbertrand - Parco naturale Laghi di Avigliana - Parco naturale Orsiera Rocciavrè - Parco naturale Val Troncea

The choice to dedicate a path to the landscape arises to highlight the similarities between wolves and humans and to analyze the environment that surrounds us in a more detailed way.

A Wolf in a Backpack - Teaching Earthly Identity for Possible Coexistence
collage di Tiziana di Martino
where_to_vote
Parco naturale Gran Bosco di Salbertrand - Parco naturale Laghi di Avigliana - Parco naturale Orsiera Rocciavrè - Parco naturale Val Troncea

An increasingly anthropized Earth urgently requires us to reflect on the needs, critical issues, limits, and strategies necessary for sharing spaces with other living beings and utilizing the planet's resources. A path that will challenge our ability to engage in dialogue-listening.

A Wolf in a BackPack - Una giornata nella scuola del bosco per piccoli lupi
La scuola del bosco per piccoli lupi
where_to_vote
Parco naturale Gran Bosco di Salbertrand - Parco naturale Laghi di Avigliana - Parco naturale Orsiera Rocciavrè - Parco naturale Val Troncea

Una giornata nella scuola del bosco per piccoli lupi con prove e giochi di scoperta per diventare dei curiosi esploratori capaci di "vedere" la natura.

Cheese, a world to discover
Cheese making laboratory
where_to_vote
Parco naturale Gran Bosco di Salbertrand - Parco naturale Laghi di Avigliana